Czym jest dowód społeczny?
Dowód społeczny to zjawisko psychologiczne, które występuje, gdy ludzie podejmują decyzję na podstawie tego, co robią inni. W naszym DNA (i w naszych mózgach) jest to, że ulegamy wpływom tego, co robi zdecydowana większość ludzi, zwłaszcza jeśli chodzi o zakup lub nabycie produktu, czy przynależność do grupy społecznej.
Nasz mózg jest zaprogramowany na reagowanie na określone bodźce. Mówi nam o tym neuromarketing — nauka, która doskonale zna prawdziwe (i najbardziej pierwotne) motywacje naszych zachowań. Dodatkowo ludźmi kieruje również instynkt, znacznie bardziej niż nam się wydaje.
Teoria potrzeb
Aby znaleźć wyjaśnienie, dlaczego mamy taką tendencję do robienia tego, co robią inni, musimy sięgnąć do Teorii Potrzeb Ludzkich. Wszystko, co robimy, wynika z wrodzonej motywacji do zaspokojenia potrzeb, które pomogą nam osiągnąć to, co czyni nas w życiu szczęśliwymi, czyli nic innego jak samorealizację. Ludzie mają wrodzoną potrzebę nawiązywania relacji z innymi ludźmi. Przynależność do innych grup i/lub kolektywów pomaga nam nadać znaczenie wszystkiemu, co robimy na co dzień. Dlatego dowód społeczny daje to poczucie przynależności do społecznie uznanej grupy. A marki wykorzystują tę strategię, by zwiększyć swoją sprzedaż.
Zasada konsensusu i aprobaty
Zasada ta mówi o tym, że mamy tendencję do przyjmowania za pewnik i akceptowania tego, co mówi większość. Powodem jest to, że oprócz tego, że odwołuje się do potrzeby przynależności społecznej, daje nam pewność siebie i mniejsze poczucie ryzyka przy podejmowaniu decyzji. Stąd dowód społeczny ułatwia i zachęca do podejmowania decyzji.
4 Korzyści z dowodu społecznego, które wzmocnią Twoje strategie marketingowe
Dowód społeczny popycha Twoich klientów do podejmowania decyzji zakupowych na Twojej stronie internetowej. Dodatkowo ta strategia marketingu cyfrowego przynosi wymierne korzyści dla Twojej marki.
1. Zneutralizowanie ewentualnych krytycznych opinii
Wszyscy Twoi klienci mają wątpliwości przed zakupem jakiegokolwiek produktu z Twojej firmy. Dzięki dowodowi społecznemu udaje Ci się rozwiać te wątpliwości i obalić ewentualne zastrzeżenia, które mogą mieć.
2. Zwiększenie autorytetu Twojej marki
Dowód społeczny wpływa na postrzeganie Twojej marki w powszechnym odbiorze. Ta duża ilość informacji o Twojej firmie daje jej znacznie większy autorytet i widoczność.
3. Wyższe zaufanie klientów
Wiesz, że aby sprzedawać, pierwszą rzeczą, której potrzebujesz, jest zaufanie klientów do Twojej firmy i produktu, którym są zainteresowani. Dzięki dowodowi społecznemu dajesz im go, pozyskując informacje od innych osób, które już korzystają z Twojego produktu i/lub usługi.
4. Zwiększona realna sprzedaż
W wyniku zaufania, jakim dowód społeczny obdarza Twoich klientów, bardzo prawdopodobne jest, że Twoja sprzedaż znacznie wzrośnie.